-bicara-lara-jiwa-kurnia-

Kompang Dipalu…., 2 hati Bersatu.

This slideshow requires JavaScript.

Semenjak 22 Mei 2002, tidak ada kenduri besar  (majlis perkahwinan) dalam keluarga saya. Sebagai anak bongsu, sudah tentu kenduri perkahwinan saya menjadi yang terakhir dalam keluarga. Namun pada 29 Okt lepas, kami meraikan perkahwinan untuk generasi kedua dalam keluarga saya iaitu perkahwinan anak buah yang merupakan cucu sulung mak saya. Farah Alina anak buah tersayang  secara sah menjadi milik  Shahrul Hazli Apis pada tarikh tersebut. Masih terbayang 25 tahun lalu, saat dia dilahirkan. Bayi comel yg cukup montel menjadi kesayangan kami sekeluarga. Kehadirannya cukup memberi makna bukan sahaja buat kakak saya , Ruzilah, tetapi seluruh keluarga kami. Hubungan rapat saya dgn kakak, menyebabkan hubungan dengan Along (farah) dan  3 lagi adik-adiknya   sangat erat . Mereka adalah sebahagian dr kehidupan dan kebahagian saya. Saat saya kesedihan pada Along atau adiknya, Angah (Mira) tempat saya luahkan perasaan. Mereka bukan sahaja anak buah tetapi sahabat .  Berbalik pada majlis kenduri Along, kami lima beradik sama-sama berkumpul, cuma dua daripada 16 cucu mak tak dapat bersama-sama meraikan hari bersejarah itu kerana peperiksaan akhir penggal. Ramai saudara mara yg jauh dan dekat  datang. Majlis kenduri besarnya pad0 30 Okt berjalan sangat lancar dan santai, jemputan yg ramai,  cuaca yang cerah menjadikan majlis cukup meriah. Sudah lama keluarga kami  tidak merasai kemeriahan sebegitu, tambahan baru sahaja mereka kesedihan atas apa yang saya alami.Melihat senyuman manis pengantin damai rasa di jiwa, semoga senyuman itu akan sentiasa mewarnai alam perkahwinan mereka hingga ayat. Buat Along n Apis, semoga terus tabah melalui alam perkahwinan yang penuh mencabar. Doa sentiasa mengiringi kalian agar penyatuan ikatan ini terus mendapat rahmatNya.

Advertisements

Senarai SaHaBaT

Fuhhhhhh… lega. Akhirnya selesai jugak tuntutan nafkah anak. Hasil perbincangan secara baik, Mr A setuju dengan permohonan yang dituntut dan pada 19 Okt di hadapan hakim Mahkamah Syariah  Hulu Langat   tuntutan itu telah di luluskan berkuatkuasa Nov ini.    Tapi…. bukan soal tuntutan itu yang ingin saya kongsikan, tetapi tentang hubungan saya dengan Mr A. Semenjak perpisahan kami awal tahun lalu, hubungan persahabatan kami menjadi terlalu beku dan dingin. Ikatan persahabatan yang kami bina sejak dari sekolah menengah(16 tahun) bagai terlerai. Saya  tidak mampu untuk menyenaraikannya  di dalam antara sahabat baik saya walaupun pada hakikatnya saya amat sayangkan persahabatan itu.  Bayangkan, setiap kali (setiap hari rasanya) kami akan bertemu bagi  urusan anak, jarang sekali bibir ini mampu menuturkan kata-kata .  Baik  dia mahupun saya, mulut bagai terkunci. Kalaupun berbicara rasanya tidak lebih dari lima  para ayat.  Bukan saya tidak cuba untuk membuat seperti biasa seperti di alam persekolahan dahulu atau sebelum kami  sah menjadi suami isteri….. tapi saya tidak mampu. Bagai ada jurang yang menghalang. Begitu juga ketika  di mahkamah baru-baru ini. Tempoh masa lebih dua jam  kami di sana , boleh dikira dengan jari berapa patah perkataan yang terkeluar dr bibir kami.  Dalam hati , saya tidak berdendam dengan dia, malah saya juga berharap dia mempunyai perasaan sebegitu, namun saya mahupun dia sendiri telah membina  satu tembok dalam hubungan kami. Sampai bila tembok ini akan terus terbina, sayapun tidak tahu jawapannya…. Namun saya teramat yakin, satu hari nanti apabila hati ini telah terisi dan menerima hakikat  erti perpisahan ini dengan sepenuhnya, pasti saya akan masukkan namanya kembali dalam senarai sahabat  yang ada dan saya masih berharap masa itu akan tiba jua……

CiTe KosoNg

Alamak….. lamanya tak update blog ne. Tahap kemalasan yang max sungguh. Idea lansung  tak mariiiiiii…, Pada minggu terakhir syawal ini, rasanya elok juga mengimbau syawal saya bersama anak-anak  tahun ini. Sukar nak dicerita n dijelaskan syawal kali ini. Pertamanya   sebab kesyahduan yang melampau, yang keduanya sebab saya jadi seperti gadis kg sunti yang cukup pemalu sampai nak  jejak kaki kat tanahpun malu….hehehheheh (faham-faham jelah kan). Apapun syawal datang dan pergi disambut dengan penuh kesyukuran. Syukur kerana berjaya menamatkan puasa selama sebulan  dan dapat meraikan aidilfitri. Saya pulang ke kampung pada hari pd Isnin minggu terakhir ramadhan. Dari hari pertama di kampung sampai datangnya syawal.. xtvt harian terlalu sibuk (dengan niatpun untuk menyibukkan diri).  Anak-anak gembira  sepanjang berada di  kampung walaupun hanya dengan mama dan ditemani uwannya. Menjelang raya suasananya bertambah meriah dengan adik beradik dan anak buah  semuanya pulang ke kampung, abang saya di Seremban, Kakak di Kampar dan Seremban semuanya pulang ke rumah mak kerana masing-masing giliran di Kg Lonek tahun ne. Sedikit pun saya tak rasa kekurangan menyambut syawal tahun ne…. , kemeriahannya tetap sama. Pada pagi raya, saya tidak pergi ke surau yang  hanya beberapa langkah dari rumah mak.  Seperti saya katakan tadi saya pemalu orangnya. Malu nak bersemuka dengan orang kampung dan plg penting  malas nak menjawab segala persoalan.  Dalam hati tak pe lah  tak solat aidilfitri tahun ne sebab ia hanya sunat .  Jadi selepas sume pulang dari surau , sesi bermaaf-maafan bermula. Saya masuk bilik,  Aina dan yaya datang  untuk beraya dan memohon maaf. Maka episod dramapun bermula… SUMPAH!!!! saya tak sangka ia  terlalu pedih untuk dilalui. Saat Aina mencium tangan , air mata saya sudah tak mampu  ditahan lagi. Saya peluk Aina, saya  katakan “Kakak adalah kekuatan mama untuk mama teruskan hari-hari seterusnya. Mama sayang kakak dan yaya sangat2″.  Dalam juraian air mata itu, Aina peluk saya    berkata  ” Mama…. jangan nangis, kakak dan yaya ada , jangan nangis ye mama”. Bila ayat itu keluar dr mulutnya, lagilah saya bertambah syahdu. Demi Allah…. saya cukup  kagum  melihat semangat Aina yang rasanya saya sendiri tidak sekental itu. Dia lansung tak menangis, cuma saya nampak redup pada matanya. Yaya macam biasa…. dengan dunianya sendiri, sebab saya tau dia belum  cukup mengerti apa yang terjadi.  Bila habis bab salam- salam, kami adik beradik terus ke kubur arwah abah di Ayer Hitam, Bahau. Saya dapat rasakan hari pertama syawal itu, masa berlalu terlalu lambat. Tak sabar rasanya nak menanti malam… sebabnya bila malam biasanya tak de sedara yang datang berhari raya (jahatkan perasaan tuh). Sebabnya saya tak sanggup nak kuar masuk bilik, bila ada je tetamu datang ,  saya salam n siapkan apa yang patut , maka sayapun terus masuk bilik. Sebab tu saya kata saya dah macam anak dara kg yg pemalu. Mungkin sebab ini kali pertama tidak berhari raya tanpa MrA dan ramai yg tak tahu kedudukan kami , jd saya ambil jalan mudah , menyembunyikan diri agar tidak perlu menjawab byk soalan dr mereka.  Hari raya kedua lagi sedih sebab MR A datang ambik anak utk beraya di rumah keluarganya  di Bt Kikir. Paling  tragis,  macam drama tamil pun ada, bila Yaya nangis-nangis macam nak terguling-guling  dalam keta babahnya sebab tak mau gi ke sana. Puas pujuk, akhirnya dia ikut jugak babahnya, lepas tu, saya pulak yang meraung (walau dalam hati) rindu kan mereka,  dan makin tak bermaknalah rasanya syawal itu sehinggalah raya ke3 , saya pulang semula ke KL kerana keesokkannya akan mula bertugas. Jadi itulah kisah syawal kami anak beranak tahun ini. Mungkin tahun depan saya sudah berani dan lebih kuat utk menghadapinya… mudah-mudahan…..

Ramadhan yang mencabar….

Cabaran di bulan Ramadhan…..Saya hilang sabar!!!!, mmg saya menyumpah awak (walau dalam hati) , mmg saya maki  awak kaw-kaw walau ia hanya jeritan dalam  setiap rongga perasaan saya . Semuanya kerana anak…. Saya tidak mampu lagi menahan kesabaran apabila ada pihak lain (perempuan) yang cuba nak  buat baik ngan anak-anak saya . Walaupun dgn  alasan ringkas  yang tidak boleh diterima dek  akal iaitu HANYA MAHU MENUMPANG KASIH.  Belum masanya untuk saya bermurah hati mengizinkannya kerana saya sebagai ibu masih mampu berikan kasih sayang dan perhatian yang diperlukan oleh anak-anak .

Semuanya terjadi apabila saya mendapat tahu bekas suami saya  (Mr A) kini mempunyai hubungan cinta dengan seorang  pompuan  (mungkin utk dijadikan stok isteri, mudah-mudahan….) . Saya gembira mendengar khabar itu walaupun dia cuba menafikan , dengan alasan belum ” declare” . Tak kisahlah  itu hal personal dia dan saya tak mau masuk campur dan tahu tak de hak masuk campur, TAPI…… bila mensabitkan anak saya, maka SAYA berhak bersuara.   Banyak alasan kenapa saya tidak suka anak saya dibawa ke rumah  gf  Mr A tuh,  beribu alasan boleh sya berikan knp saya tak suka anak-anak sya rapat ngan pompuan tuh dan saya juga ada hak untuk menghalang dr  pompuan  itu menyiarkan gambar-gambar anak saya  dalam laman sosialnya.

Adalah saya cemburu dengan Pompuan itu ????  jawapannya TIDAK!!!!.,  bukan cemburu jd punca saya bertindak begitu,  sebagai seorang ibu  dan rasanya sume  ibu (tak termasuk mereka yg sanggup buang bayi mereka) sanggup mati kerana anak mereka. Anak bg seorag ibu adalah nyawa dan kekuatan, begitu juga ngan saya. Tidak akan ada sesiapa yang boleh mengambil kesempatan atas hak eksklusif yang Allah berikan pada seorang ibu.

Tapi  the most yang  buat saya sakit hati  ialah dengan sikap Mr A yang  lansung tidak sensitif untuk menjaga perasaan bekas isterinya.  Tak perlu hebohkan satu dunia yang dia sedang bercinta sakan, tak perlu canangkan  seantero dalam list kawan2 dia, (tidak termasuk saya kerana saya dah block dia dr senarai kwn)  yang dia tengah bahagia, bagi saya yang  rasanya masih waras dan matang,  sesuatu hubunga istimewa terutama  bg  yang pernah berumahtangga, adalah privacy, kerana kita memikirkan perasaan banyak pihak, di pihak anak-anak, bekas isteri/suami , keluarga, rakan-rakan  termasuk maruah kita sendiri. Dengan sikap  Mr A  tu  dah jelas dan terang , tunjukkan sikap sebenarnya yang saya sendiri baru tahu. Maka rasa macam tak kenal dah dia yang saya kenal lebih dr 20 tahun yang lalu… lama kan?????. Hehheheeh, apapun selamat berbahagia pd MrA ngan gf nya tuh.  Semoga jodoh anda akan bertemu dan bahagia hingga akhir hayat.

Wassalam…..

Hobi Baru

 

salah seorang model utk sesi

 

Saya temui teman baru yang cukup menyeronokkan… setelah 4 bulan bersama, saya cuba mendalaminya sebaik mungkin. Nampak janggal sekali ketika memegangnya, tapi kini kami semakin selesa dan serasi. Heheheeheheh.. jgn salah sangka, teman baru yang dimaksudkan ialah Kamera DSLR saya, Canon 550D.  Pada 8/8 baru-baru ne, saya bersama Elyn (rakan sepejabat) mengikuti kelas photo yang dianjurkan seorang anak muda yang cukup kreatif , Alang di Sungai Congkak, Hulu langat. Seronokkkkk… mmg seronok selain belajar merakam gambar air sungai dan pemandangan dengan teknik yang betul,  saya juga berkenalan dengan kawan-kawan baru  yang mempunyai minat yang sama. Ada dikalangan mereka yang mempunyai pengalaman yang lebih dan mampu menghasilkan gambar-gambar yang cantik. Saya pulak yang baru belajar memegang kamera sangatlah kekoknya… Apapun harap-harap lepas ne boleh belajar lebih lg utk mendalami ilmu fotography…. mana tahu boleh jd photography pfofesional pulak n tukar profesion.. wah!!!!!! berangan nampaknya tu kurnia…. tp siapa tahukan?????

 

gambar air sg yang mengalir pada batuan

 

Ronda-Ronda

This slideshow requires JavaScript.

bawah pokokpun jadilah

Yeaaaayyyyyyy……  hujung minggu datang lagi. Saat yang dinanti-nantikan  selepas 5 hari yang menyeksakan. Ke mana lokasi saya minggu ne, lum difikirkan lagi tapi macam dah terbayang-bayang kalau boleh bercamping kat dalam hutan. Bestnyaaaaa!!!!….Itulah hobi baru saya  bila datangnya  hujung minggu.Kalau tak lepak kat rumah saya akan merayau atau meronda  kemana-mana destnasi yang terlintas di fikiran.  Biasanya saya akan bawa anak-anak jalan-jalan dan melakukan aktiviti rekreasi. Saya tidak akan bwk diaorang ke shopping mall atau yang seumpamanya. Maklumlah saya barang tak berapa nak ada,  jadi kita kembali pada alam semulajadi…, free what????? just pay for the petrol n sometime for toll.

merenung jauh...

Jalan-Jalan Bandung

This slideshow requires JavaScript.

Saya ke bandung lagi buat kali ke dua pada 6 -11  Jun lepas.   Misi kali ini hanya untuk merehatkan diri dan meronda-ronda sambil mencari keperluan raya untuk anak-anak dan keluarga.  Tiada lansung misi bisnes. Percutian kali ini agak berbeza kerana  inilah kali pertama saya pergi bercuti tanpa Dia. Walaupun hanya ditemani rakan saya cukup happy  dan berpuas hati dengan pengalaman yang cukup menyeronokkan  sepanjang 5 hari + kat sana, hasilnya juga memberangsangkan!!!. . Bila dah  pernah datang ke sini keghairahannya mungkin tak sama spt kali pertama menjejakkan kaki.  Tp keghairahan utk bershopping tetap mentain… dan akan dikekalkan buat selamanya.. dah namanya pompuankan… . Memandangkan kami hanya gi ke factory outlet  di sekitar Bandar Bandung, jadi pengangkutan utama kami hanyalah Angkutan.  Kami memilih utk menginap di Hotel Royal Dago  sbb senang sikit nak ke mana-mana , lagpun sepanjang jalan Dago tu je dah banyak Factory outlet, jadi kami hanya berjalan kaki je utk menghabiskan rupiah yang ada.  Nak ke Jalan Riau kami naik angkutan  begitu juga ke rumah Mode. Siang di habiskan dengan Shopping, malam pulak lepak kat Amanda Brownies sebelah hotel kami. Lepak menikmati minuman panas sambil menghilangkan lengguh2 kaki. Itu jelah xtvt kami di sana. Sehari sblm balik KL, kami sempat manjakan diri dengan bermassage di spa kat Jalan Dago, bolehlah tahan syoknya tapi  tetap tak leh lawan urutan makcik indon kat Keramat tuh. Nikmati gambar2  di sana.

 

Hari pertama di Bandung.